Όταν οι influencers έρχονται να ενοχλήσουν τα ήδη καλοστημένα και ακριβοπληρωμένα marketing projects της τηλεόρασης και των έντυπων μέσων, ξεκινά μία νέα μη αναστρέψιμη εποχή στον χώρο της διαφήμισης. Η κυριαρχία των influencers είναι μία δυνατή και πλέον εγκαθιδρυμένη συνθήκη, την οποία για κάποιους θα χαρακτήριζα απατηλή ματαιοδοξία, ωστόσο για κάθε εξαίρεση υπάρχει αυτός ο μαγικός κανόνας που αλλάζει και χαρακτηρίζει τη νέα εποχή. Τηλεοπτικές, ραδιοφωνικές αλλά και έντυπες μορφές διαφήμισης αρχίζουν να ενοχλούνται από την άνοδο και την παραμονή των influencers, οι οποίοι με πολύ χαμηλότερο budget, στοχευμένο κοινό αλλά και το πλεονέκτημα των μετρήσιμων αγορών που επιτρέπει ο χώρος του ίντερνετ, θέτουν τις νέες βάσεις για εξελιγμένα πρότυπα διαφήμισης.
Μπορούν λοιπόν οι influencers να δημιουργήσουν «νέες θέσεις» ανεργίας για ένα μεγάλο ποσοστό του μηχανισμού που ακολουθεί πιστά το παραδοσιακό marketing;
Παρακολουθώντας τις εξελίξεις της οικονομίας σε όλο τον κόσμο θα δούμε ότι για να υπάρξει ακμή σε έναν τομέα, οφείλει να υπάρξει αναπροσαρμογή των δεδομένων και του τρόπου διαχείρισης της πρώτης ύλης. Η ελληνική νοοτροπία έχει σαν βάση να παρέχει services για κάθε νέο project του εξωτερικού, χωρίς κανένα φιλτράρισμα του περιεχομένου που αναλαμβάνει να προωθήσει. Μιλάω για την ξεκάθαρα εκμηδενισμένη ανάγκη της κάθε γενιάς αυτού του τόπου σχετικά με το να προνοήσει άμεσα, έτσι ώστε να προσαρμόσει τα δεδομένα της σε ένα σύγχρονο και δυναμικά αναπτυσσόμενο περιβάλλον. Αυτό ακριβώς αποτελούν οι influencers για κάθε ειδικότητα marketer που εργαζόταν και εκπαιδεύτηκε να χτίζει διαφημιστικές καμπάνιες σε ενημερωτικά μέσα πέραν του ίντερνετ. Δεν επιθυμώ να ανακυκλώσω τους λόγους για τους οποίους οι influencers ήρθαν για να μείνουν. Θα ήμουν εξαιρετικά κοινότυπη και αδιάφορη εάν θεωρούσα ότι οι αναγνώστες δεν γνωρίζουν ήδη το προφανές. Το ερώτημα είναι πόσο ικανοί είμαστε σαν χώρα να αναγνωρίσουμε έστω και μετά την εμφάνισή τους, ότι το μοντέλο της διαφήμισης μέσω ενός influencer στην κατάλληλη διαδικτυακή πλατφόρμα αποτελεί το μέλλον.
INFLUENCERS VS MARKETING
Όταν κάτι καινούριο γεννιέται ενοχλεί το παλιό!
Ο κόσμος που έχει χτιστεί γύρω από τις διαφημιστικές εταιρίες με γνώμονα τα μέχρι σήμερα γνωστά marketing business plans, δέχεται σοβαρό πλήγμα καθώς δεν είναι προετοιμασμένος να δεχτεί και να ενσωματωθεί άμεσα στη νέα πραγματικότητα. Αυτός είναι και ο λόγος που πολλοί ισχυρίζονται ότι ο κόσμος των influencers είναι μία φούσκα που επρόκειτο κάποτε να σκάσει. Ίσως στην Ελλάδα να αποτύχει παταγωδώς, καθώς όπως προανέφερα είμαστε μία χώρα αναπαραγωγής και ανακύκλωσης. Είναι όμως εφικτό να αναγνωρίσουμε τον Matrix world στον οποίο ζούμε και αντί να πολεμήσουμε την εξέλιξη, να ξεθάψουμε αυθεντικές τεχνικές προσαρμογής σε αυτήν. Μόνο οι ικανοί να αναγνωρίσουν της εξέλιξη της τεχνολογίας και να προσαρμοστούν στον digitalworld θα καταφέρουν να επιβιώσουν μέσα στην επόμενη εικοσαετία. Ο λόγος αυτού, είναι διότι το organizational charts στις ελληνικές επιχειρήσεις θεωρείται περιττή πολυτέλεια αλλά και η εξέλιξη του marketing plan περιορίζεται σε σύντομα χρονικά διαστήματα με περιορισμένη αυθεντικότητα.
Ο άνθρωπος είχε πάντοτε ανάγκη να ακολουθεί μία δυνατή ιδέα, η οποία προέρχεται από μία ισχυρή μορφή πράγμα το οποίο εξυπηρετεί απόλυτα ένας influencer. Μιλώντας με άτομα στον χώρο του marketing αντιλήφθηκα ότι οι marketers έχουν αρχίσει να επιλέγουν να χτίσουν διαφημιστικές καμπάνιες βασισμένες στην επιρροή που ασκεί ένας influencer στο κοινό του. Ωστόσο κανένα marketing plan από όσα μου παρουσιάστηκαν, δεν αποτελεί μελλοντικό και εξελίξιμο πλάνο. Πέραν των δεδομένων, σχετικά με το χαμηλότερο κόστος προώθησης ενός brand, των μετρήσιμων πωλήσεων που παρέχει το ίντερνετ, αλλά όχι μία διαφήμιση της τηλεόρασης, του στοχευμένου κοινού, το οποίο ένας καλός marketer μπορεί να κατευθύνει και ένας influencer να κρατήσει πιστό και ενεργό, πως θα σας φαινόταν να υπολογίσουμε και τον πιο δυνατό παράγοντα του Matrix world;
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ INFLUENCERS!
Το μέλλον μέσα από ψηφιακούς ανθρώπους, οι οποίοι εμπνέουν και ασκούν influence. Ένα τεράστιο αντικείμενο μελέτης, το οποίο είναι ικανό να αλλάξει ριζικά τον κόσμο του marketing και την καταναλωτική συμπεριφορά του κοινού. Ικανό να επιφέρει ακόμη μεγαλύτερες αλλαγές όχι μόνο στην αγοραστική απόφαση των καταναλωτών επιδρώντας αυξητικά στις πωλήσεις των προϊόντων που προωθούν, αλλά και στην άμεση και δυναμική εξέλιξη, προσπερνώντας τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και στοχεύοντας σε ένα μοντέλο που θα προσφέρει όλα όσα έχει ανάγκη ο καταναλωτής. Αυτός είναι ένας τρόπος να δούμε την εμφάνιση των influencers και αντί να ανακυκλώσουμε όπως συνήθως τις νέες μόδες του εξωτερικού, αντί να βρούμε περιστασιακούς τρόπους να το προσαρμόσουμε στα μέτρα μας μέχρι να αποτύχει ή μέχρι να έρθει η αντιγραφή του επόμενου trend, οφείλουμε επιτέλους να αποδείξουμε ότι είμαστε ικανοί να ανταποκριθούμε ουσιαστικά στον απαιτητικό χώρο μιας πραγματικά σύγχρονης κοινωνίας. Η μεγάλη αυτή εξέλιξη και ο σχεδιασμός ενός μακροχρόνιου και ενδελεχούς marketing plan, το οποίο στοχεύει σε ιδέες καινοτόμες είναι αυτό που περιμένουμε να δούμε εάν όχι από τους παλιούς αλλά από τους νέους marketers.
INFLUENCERS VS ADVERTISING
Δεν είναι πάντα εύκολο να εκτεθείς. Αλλά το να παίρνεις ρίσκα είναι σημαντικό. Το βασικό στοιχείο που ξεχωρίζει τους influencers από μία διαφήμιση άλλου μέσου, είναι η αίσθηση που προκαλούν στο κοινό τους ότι ο γυάλινος κόσμος των celebrities δεν υφίσταται πλέον και ότι οι ίδιοι είναι εξίσου ευάλωτοι με το κοινό. Το βασικό μέλημα της κάθε διαφήμισης είναι να πείσει το κοινό για την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα των προϊόντων που διαφημίζει. Σε αυτό το σημείο έρχονται οι influencers, οι οποίοι δύναται να επιτύχουν το φαινόμενο της παρακοινωνικής αλληλεπίδρασης, σύμφωνα με το οποίο δημιουργείται μία ψευδής αίσθηση «φιλικής σχέσης» μεταξύ του θεατή και του influencer. Δημιουργούν ένα είδος διαπροσωπικών σχέσεων με το κοινό, στο οποίο ο θεατής παρακολουθεί με λεπτομέρειες τη ζωή του εκάστοτε influencer, σχεδόν όπως γνωρίζει τα νέα του καλύτερού του φίλου.
Οι καταναλωτές συγκρίνουν τους εαυτούς τους με τους προαναφερόμενους και επιθυμούν να φτάσουν στο ίδιο επίπεδο κύρους με εκείνους, αγοράζοντας έτσι τα προϊόντα που χρησιμοποιούν. Το γεγονός πως η αντίληψη των καταναλωτών για τα προϊόντα μπορεί να επηρεαστεί από διάφορους παράγοντες και κυρίως από τις φιγούρες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, λαμβάνοντας παράλληλα υπ όψιν το authoritative και engagement knowledge που αποδεικνύει ο influencer, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα πως η στάση τους ως brand ambassadors των προϊόντων δύναται να αυξήσει την αναγνωρισιμότητα τους και να επηρεάσει θετικά τις πωλήσεις των προϊόντων. Παρακολουθώντας επομένως μία σχεδόν απρόσωπη διαφήμιση και έχοντας έντονη την ανάγκη για εμπιστοσύνη και για value of money, οι καταναλωτές πιστεύουν πως οι influencers διαφημίζουν ένα προϊόν με τη προϋπόθεση να γνωρίζουν ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κοινού. Δεν πιστεύουν πως θα έμπαιναν στη διαδικασία να το διαφημίσουν, μόνο για προωθητικούς σκοπούς επειδή θα ανταμειφθούν χρηματικά, ακριβώς επειδή εκτίθενται σαν επαγγελματίες αλλά και ως προσωπικότητες.
Έχοντας λοιπόν την ευκαιρία να παντρέψουμε την τεχνολογία, τα avatar που οραματιζόμαστε για τους εαυτούς μας αλλά και την προσχεδιασμένη εξέλιξη που είμαστε ικανοί να χτίσουμε, χωρίς να αρκεστούμε στο go with the flow, βρισκόμαστε ξανά μπροστά σε ένα κρίσιμο ερώτημα. Γιατί να ενοχλούν οι influencers και όχι να αποτελούν την εξέλιξη στο χώρο του marketing και του digitalworld;