Σύμφωνα με την ετυμολογία της λέξης, επαγγέλλομαι σημαίνει υπόσχομαι. Υπόσχομαι ότι θα φέρω σε πέρας ένα έργο ή θα ολοκληρώσω μια εργασία. Ένας κομμωτής για παράδειγμα υπόσχεται να δώσει ένα ωραίο στυλ στα μαλλιά μας, με βαφή, κούρεμα, χτένισμα και όποια άλλη εργασία απαιτηθεί για να πετύχει αυτή του την «υπόσχεση» που πηγάζει από το επάγγελμά του. Ένας καθηγητής, υπόσχεται να διαπαιδαγωγήσει, ενώ ένας ηθοποιός να ποιήσει ήθος και να μας ψυχαγωγήσει. Ένας influencer άραγε τι υπόσχεται να κάνει; Κάνει όντως ένα επάγγελμα σαν όλα τα άλλα που γνωρίζουμε ως επαγγέλματα;
Ο influencer είναι ένα πρόσωπο που έχει χτίσει κάποια φήμη γύρω από το όνομά του, λόγω της εμπειρίας και της εξειδίκευσής του πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα. Κυρίως μέσα από τα social media, ανεβάζει τακτικά άρθρα, φωτογραφίες και δημοσιεύσεις σχετικά με κάποιο θέμα που άπτεται της δικής του εξειδίκευσης και αποκτά έτσι ένα ενθουσιώδες κοινό που τον ακολουθεί και μάλιστα προσέχει ιδιαίτερα τις απόψεις του και τις υποδείξεις του.
Κάποιοι μάλιστα, όχι μόνο εκτιμούν τη δουλειά ενός influencer, αλλά στην πραγματικότητα θέλουν και οι ίδιοι να γίνουν ένας από αυτούς. Σε μία μελέτη που διεξήγαγε η IZEA Worldwide, ένα διαδικτυακό marketplace που συνδέει brands και εκδότες με δημιουργούς περιεχομένου social media, to 56% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι αγόρασαν κάποιο προϊόν βασιζόμενοι σε δημοσίευση κάποιου influencer. Επιπλέον, το 63% από αυτούς, θεωρούν μία δημοσίευση στα social media πολύ πιο ενδιαφέρουσα από κάποιο διαφημιστικό σενάριο. Έτσι λοιπόν μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι το 67% αυτού του είδους των καταναλωτών θα ήθελαν να γίνουν οι ίδιοι influencers και να συνεργαστούν με την αγαπημένη τους φίρμα. Το 30% μάλιστα από αυτούς θεωρούν τον εαυτό τους ήδη Influencer.
Τι είναι οι influencers;
Ο καθένας μπορεί να αυτοαποκαλείται influencer αν αναλογιστεί ότι μπορεί να έχει ένα είδος επιρροής πάνω σε ένα κοινό. Στην πραγματικότητα όμως, όταν μιλάμε για influencers, εννοούμε εκείνους τους ανθρώπους, που διαχειρίζονται λογαριασμούς δεκάδων ή εκατοντάδων χιλιάδων, ακόμα και εκατομμυρίων followers και συχνά συνάπτουν συμβάσεις με εταιρίες για την προώθηση των προϊόντων τους.
Ο χώρος εργασίας ενός influencer είναι οι πλατφόρμες των social media και κυρίως το Instagram και το Facebook. Έχει συνάψει συμβάσεις με εταιρίες, που πληρώνουν αδρά προκειμένου να διαφημίσει τα προϊόντα τους, να φορέσει τα ρούχα τους ή να δειπνήσει σε κάποιο εστιατόριο ή να επισκεφθεί ένα ξενοδοχείο. Πάντα ανάλογα με τη συμφωνία.
Στην ουσία πρόκειται για ένα είδος marketing (influence marketing), στο οποίο όμως ο καταναλωτής συμμετέχει ενεργά. Επιλέγει να αγοράσει το προϊόν, επειδή υπάρχει μία σχέση εμπιστοσύνης με εκείνον που το προβάλει, αντί να το έβλεπε σε μια εντελώς απρόσωπη διαφήμιση.
Influencer Job description
Η καθημερινότητα ενός influencer μπορεί να είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Καταρχήν έχει ελευθερία κινήσεων και ωραρίου και δε χρειάζεται να δουλεύει συγκεκριμένες ώρες, που ίσως και να τις ορίζει κάποιος άλλος. Φτιάχνει ο ίδιος το πρόγραμμά του, σχεδιάζει και οργανώνει φωτογραφίσεις και βιντεοσκοπήσεις ανάλογα με το είδος του promotion που θα κάνει, ενώ δε λείπουν και τα δωράκια και τα προϊόντα χωρίς χρέωση εκ μέρους των εταιριών. Στην ουσία καταγράφει ότι κάνει στην καθημερινότητά του, άλλοτε πιο εικαστικά και άλλοτε πιο απλά.
Στο τέλος της ημέρας, είναι υποχρεωμένος να επεξεργάζεται τα βίντεο και τις φωτογραφίες, να γράφει τα κείμενα και να τροφοδοτεί με πληθώρα ποιοτικού υλικού όλες τις πλατφόρμες των social media. Κάποιοι έχουν συνεργάτες που ασχολούνται με τη διαχειριστική δουλειά, αλλά οι περισσότεροι nano- και micro- influencers (με 10.000 έως 100.000 followers), είναι οι ίδιοι επιτηδευματίες, που ασχολούνται με όσα απαιτούνται από μία επιχείρηση, συμπεριλαμβανομένων και των λογιστικών.
Δεν είναι λοιπόν μόνο τα γκλαμουράτα πάρτυ και τα υπέροχα ξενοδοχεία και εστιατόρια που φαίνονται. Ένας influencer είναι – είτε θέλει είτε όχι – ένα δημόσιο πρόσωπο. Είναι αναγνωρίσιμος και αυτό δεν είναι πάντα καλό. Δεν έχει προσωπική ζωή και παράλληλα είναι έτοιμος να δεχτεί όλα τα κακεντρεχή και πικρόχολα σχόλια του καθένα μέσα από τα social media, όπου εργάζεται. Αυτό είναι κάτι που θέλει πολύ «γερό στομάχι», πλήρη αυτοέλεγχο και αυτοκαθορισμό και τη δύναμη να μην επηρεάζεσαι από τέτοιους εξωγενείς παράγοντες.
Αντέχει η αγορά τόσους influencers;
Τα τελευταία χρόνια, γίνεται λόγος ότι τα social media και οι influencers θα αντικαταστήσουν μελλοντικά τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης και διαφήμισης. Μέχρι τώρα, οι τάσεις δείχνουν ότι το καταναλωτικό κοινό προτιμάει να επιλέγει τους «διαφημιστές» του, ακολουθώντας όποιον αισθάνεται πιο κοντά στη δική του αισθητική.
Υπάρχει η ψευδαίσθηση ότι γνωρίζουμε στα αλήθεια αυτόν που ακολουθούμε και για αυτό τον εμπιστευόμαστε σε ότι μας προτείνει. Και σε αυτή ακριβώς την ψευδαίσθηση στηρίζεται το social media marketing μέσω των Influencers.
Κατά συνέπεια, το influence marketing ήρθε για να μείνει. Δεν είναι τυχαίο που πολλές μεγάλες επιχειρήσεις επενδύουν σε αυτό. Μάλιστα, υπάρχουν brands που έχουν ήδη δεσμεύσει 13,4 δις ευρώ σε influencer campaigns μέχρι το 2022, ενώ το 79% των υπεύθυνων marketing επιλέγουν το Instagram σε σχέση με άλλες διαφημιστικές πλατφόρμες.
Πώς ξεκινάς;
Οι περισσότεροι ξεκινούν από προσωπικά βίντεο που ανεβάζουν στο Youtube και φωτογραφίες στο Instagram. Όσο πιο ενδιαφέροντα είναι, τόσο πιο μεγάλη απήχηση έχουν στο κοινό τους και τόσο ανεβάζουν τους followers τους. Όταν αποκτήσουν έναν ικανό αριθμό πιστών followers, τότε είτε διαπραγματεύονται με κάποιο brand για συνεργασία είτε το ίδιο το brand προσεγγίζει τον influencer για να του κάνει κάποια πρόταση.
Το σημαντικό για έναν νέο influencer είναι να αποκτήσει τη δική του φωνή. Να εκφράζει τον πραγματικό του εαυτό μέσα από τις δημοσιεύσεις του και όχι να είναι αντίγραφο κάποιου άλλου στο κυνήγι των likes. Πρέπει να είναι αυθεντικός, καλλιεργώντας τη δική του μοναδική αισθητική και ματιά που θα τον κάνει να ξεχωρίσει από το σωρό. Δε ζητούν όλες οι εταιρίες τα ίδια, ούτε έχουν όλες την ίδια αισθητική, οπότε υπάρχει χώρος για κάθε στυλ και άποψη.
Τέλος, εάν κάποιος σκέφτεται να ζει από αυτό το επάγγελμα, θα πρέπει να επενδύσει όσο χρειαστεί σε χρόνο και χρήμα. Να εργαστεί με μεράκι, ποιοτικά και οργανωμένα και ίσως και για πολύ καιρό μέχρι να χτίσει τη φήμη του και να μπορέσει να την εξαργυρώσει σε χρήμα. Και τότε μάλιστα! Θα μπορεί να λέγεται επαγγελματίας!