Τα τελευταία χρόνια, τα φώτα της παγκόσμιας μόδας στρέφονται ολοένα και περισσότερο στη σκανδιναβική σχολή. Έτσι, η εβδομάδα μόδας της Κοπεγχάγης, που χαρακτηρίζεται από την οικολογία, την απλότητα και το seasonless, δε θα μπορούσε παρά να κερδίσει και φέτος τα βλέμματα όλων και να βρει χώρο το αφήγημά της να ακουστεί δυνατά, τόσο μέσα όσο και έξω από τα runways. Φέτος μάλιστα η σημασία του Copenhagen Fashion Week SS2022, που διεξήχθη από τις 10 έως τις 13 Αυγούστου, ήταν ακόμα μεγαλύτερη, αφού ήταν το πρώτο live show μετά από πολλά συνεχόμενα digital shows λόγω της πανδημίας. Με σύμμαχο τα ανοιξιάτικα χρώματα που πρότειναν designers και brands για την άνοιξη και το καλοκαίρι 2022, τις αβέβαιες αρχικά χειραψίες συναδέλφων και φίλων, που τον τελευταίο ενάμισι χρόνο συναντιόντουσαν μόνο διαδικτυακά, να μετατρέπονται τελικά σε ζεστές αγκαλιές, η ατμόσφαιρα είχε έναν εορταστικό χαρακτήρα. Ένα χαρακτήρα που σηματοδοτούσε τη μετά covid εποχή.
Street style
Χρώμα χρώμα κι άλλο χρώμα γέμισε τους δρόμους της Κοπεγχάγης καθώς influencers, buyers και δημοσιογράφοι μόδας κατέφθαναν για να παρακολουθήσουν τα shows. Φαρδιά κουστούμια σε ζωηρoύς τόνους του lime, του κίτρινου και του πρωταγωνιστή πράσινου συνδυασμένα με chunky loafers. Oversized πατρόν, knitted dresses και floral patterns. Πλεκτά γιλέκα με kitchy jewelry εμπνευσμένα από την παιδική μας ηλικία, από χειροποίητα κολιέ μέχρι βραχιόλια με πέρλες και χρωματιστά δαχτυλίδια. Όλα ήθελαν να δώσουν έναν τόνο παιδικότητας και χαράς.
Η τεχνολογία είναι φίλη μας
Η πανδημία μας έμαθε πως η τεχνολογία ήρθε τελικά για να μείνει. Αν και δε θα μπορέσει ποτέ να αντικαταστήσει πλήρως τον ανθρώπινο παράγοντα, είναι σίγουρα ένα μέσο που μας δένει με το σήμερα και μας σπρώχνει προς το αύριο. Η εποχή του αποκλειστικού digital, που είχε γίνει αρχικά κατ’ανάγκη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ήρθε να χρησιμοποιηθεί πλέον κατ’επιλογή του σχεδιαστή για την έναρξη του show του. Δεν ήταν λίγα λοιπόν τα shows που έκαναν έναρξη με ένα μικρό fashion film, που έθετε την ταυτότητα της κάθε συλλογής ή το statement του brand όπως αυτά των Holzweiler , Samsoe Samsoe και Stine Goya.
Plus-size models
Ήδη τα τελευταία χρόνια γίνεται μεγάλος λόγος για το body shaming και της ελευθερίας της έκφρασης. Σε αυτό το mood αρκετοί σχεδιαστές όπως των brands A.Roege Hove, Holzweiler και Rotate πρότειναν ρούχα άνετα, χαρούμενα και sexy και χρησιμοποίησαν και plus-size models για να υπερθεματίσουν. Η Jeanette Madsen μάλιστα, μία από τους creative directors του brand Rotate δήλωσε ότι «ο μεγαλύτερος στόχος μας είναι να κάνουμε τις γυναίκες να αισθάνονται sexy, υπέροχες, πληθωρικές και μοναδικές. Θέλουμε οι γυναίκες να φοράνε τα ρούχα μας και να έχουν αυτή τη μοναδική αίσθηση αυτοπεποίθησης και κομψότητας. Δε χρειάζεται να περιμένουμε ένα πάρτυ, ας γιορτάσουμε απλά όλα τα όμορφα πράγματα στη ζωή.»
Sustainability
Η εβδομάδα μόδας της Κοπεγχάγης δεν είναι τυχαία από τις πιο βιώσιμες εβδομάδες μόδας παγκοσμίως. Τόσο στα θέματα που συζητούνται στα παράπλευρα events όσο και στα statements που γίνονται μέσα από τα ίδια τα shows, προβάλλεται η ανάγκη για βιωσιμότητα στη μόδα και οικολογική συνείδηση. Δεν περιμέναμε λοιπόν τίποτα λιγότερο από το Ganni, που κάθε χρόνο βάζει και πιο πάνω τον πήχη, αφού αποτελεί ένα από τα highlights του CFW. Τόσο οι ενδυματολογικές προτάσεις του – άνετα φορέματα, τοπ και jeans φτιαγμένα από φυσικά υλικά, που διευκολύνουν την κίνηση με ποδήλατο μέσα στην πόλη της Κοπεγχάγης – όσο και το location που επιλέχθηκε για να γίνει στο show – το κτίριο CopenHill, ένα εργοστάσιο μετατροπής αποβλήτων σε ενέργεια – έδιναν το στίγμα του brand.
Χρώμα
Η αισιοδοξία και τα χρώματα της Emilie Helmstedt, αγαπημένη της Bella Hadid και γνωστή για τα γεμάτα φαντασία prints της, δε θα μπορούσαν να απουσιάζουν από το CFW. Από 100% ανακυκλώσιμα υλικά και με θεματολογία εμπνευσμένη από τη θάλασσα και την αύρα του ωκεανού, τα ρούχα της ξεδιπλώνονταν σαν παραμύθι καθώς ένα ένα τα μοντέλα έβγαιναν ξυπόλητα στο παραμυθένιο σκηνικό.
Inclusivity
Όταν ο Yves Saint Laurent επέλεξε για πρώτη φορά στην ιστορία μοντέλα από την Αφρική για το λανσάρισμα του νέου τότε Safari look, έγινε πραγματικά μία επανάσταση στο χώρο της μόδας, όπου μόνο καλλίγραμμα λευκά μοντέλα είχαν το «δικαίωμα» στο χώρο της μόδας και της ομορφιάς. Παρατηρώντας τα shows του CFWSS22 βλέπουμε έντονα την έκφραση της διαφορετικότητας. Μοντέλα όλων των φύλων, φυλών, χρωμάτων, σωματότυπων και ηλικιών. Όλοι σε ένα μοναδικό καμβά ζωγραφισμένο από την παλέτα του κάθε σχεδιαστή να εναρμονίζονται μέσα στην πληθώρα και την ποικιλία των χαρακτηριστικών τους. Ο Henrik Vibskov ήταν ένας από αυτούς τους σχεδιαστές, που με το απρόσμενο show του και την «πορσελάνινη» κούκλα που μας υποδεχόταν στο show με τίτλο «The Sun will shine on the assembly line», μας έκανε να νιώσουμε πόσο εύθραυστοι είμαστε όλοι, αφού όλοι είμαστε φτιαγμένοι από το ίδιο υλικό.
Σε έναν κόσμο που αλλάζει, η μόδα έρχεται πάντα πρωτοπόρος να βάλει τα θεμέλια για την επόμενη μέρα. Και πως θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, αφού είναι αυτή που αποκωδικοποιεί την κοινωνία και τις ανάγκες της πριν από τους ανθρώπους που ζουν σε αυτή.